Diö är en tätort i Älmhult kommun med cirka 900 invånare. Diö omnämns redan 1552, då med stavningen Dijö/Dye/Dije. Namnet syftar på naturen runt omkring Diö - dy och ö.
Diö är känt för Gemla - från början en leksaksfabrik, sitt hockeylag - Diö Hockey och Carl von Linne' - som föddes i Råshult en bit från Diö. Vid Diö ligger också sjön Möckeln och Höö naturreservat.
Och så är jag född där, och därför finns Diö i mitt hjärta. /eva k.

onsdag 2 mars 2016

Möckeln - sett från Diö

Möckeln från Diö.
De hjärtligaste lyckönskningar o hälsningar från Elvira
11/3 1904
Här är två vykort med samma motiv, men där det är olika färg och utformning.
Jag tänker att det här översta från Elvira är äldst. Att jag tror det beror på att det understa känns mer arbetat, det är röd text nertill, det är utskrivet fotografens namn och det är bättre skuret. Det översta har en vit kant till vänster, det är svårt att se här.



Fröken Hilda Lindgren, ???kontoret, Ystad

Hur står det till med det gamla förklädet? Hälsningar från EH genom Robert.



Skickat till Fröken Elsa Örtegren, Kapten Kuhlers,Wexiö
 
















Motivet är troligen från Bokhultet och jag tror att det är Skallö rakt fram i kortet.
Här finns ingen datering och stämpeln är helt oläslig.

Jag undrar om flickan och pojken i roddbåten nyss har kommit tillbaka från en stilla fisketur med pappa på det blanka vattnet...

/eva k.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar