Diö är en tätort i Älmhult kommun med cirka 900 invånare. Diö omnämns redan 1552, då med stavningen Dijö/Dye/Dije. Namnet syftar på naturen runt omkring Diö - dy och ö.
Diö är känt för Gemla - från början en leksaksfabrik, sitt hockeylag - Diö Hockey och Carl von Linne' - som föddes i Råshult en bit från Diö. Vid Diö ligger också sjön Möckeln och Höö naturreservat.
Och så är jag född där, och därför finns Diö i mitt hjärta. /eva k.

söndag 17 januari 2016

Skolhuset i Stenbrohult, Diö

Det här vykortet är fascinerande på många sätt. Det visar skolhuset i Stenbrohult. Jag vet inte exakt var det låg eller om det fortfarande finns kvar.
Det är skrivet i Diö den 23/12 1901, poststämplat samma dag. Det är skickat till Fru Anna Åkerman, Annehill, Engelholm.


 
Texten lyder;
Käraste vänner En God och Fröjdefull Jul tillönskas Eder alla. Hoppas och önskar att Anna är kry. Är Moster hos Eder så helsa henne så mycket. Det hjertligaste helsningar sändas Eder från Charlotta och Johanna.
Diö den 23/12 1901.
 

Jag har Sveriges dödbok 1901-2013, så jag fick för mig att kika i den efter Anna Åkerman. Och jag tror jag hittade henne.
   I Dödboken finns en Anna Nilsson, född Åkerman, född 11 augusti 1849 i Kyrkheddinge i Malmöhus län. Hon var kyrkobokförd i Kristianstad, Kristianstads län. Ängelholm tillhörde Kristianstad län då.
   Anna dog den 14 maj 1902, endast drygt 52 år gammal. "Hoppas och önskar att Anna är kry" står det på kortet.
   Är det samma Anna som fick kortet julen 1901 av Charlotta och Johanna? Det stämmer inte riktigt med efternamnen, men jag kan tänka mig att eftersom Åkerman är så ovanligt jämfört med Nilsson, så ville hon behålla det.
   Om det är samma Anna, vilket jag tror det är, så levde hon endast några månader efter att hon fått vykortet från Diö. Undrar vem som sparade det...

Lite mer kuriosa att fundera över;
   Jag är född den 23 december, alltså exakt sextioett år efter att kortet skrevs. Jag bor nu i Ängelholm. Och är döpt i Stenbrohults kyrka. /eva k.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar