Diö är en tätort i Älmhult kommun med cirka 900 invånare. Diö omnämns redan 1552, då med stavningen Dijö/Dye/Dije. Namnet syftar på naturen runt omkring Diö - dy och ö.
Diö är känt för Gemla - från början en leksaksfabrik, sitt hockeylag - Diö Hockey och Carl von Linne' - som föddes i Råshult en bit från Diö. Vid Diö ligger också sjön Möckeln och Höö naturreservat.
Och så är jag född där, och därför finns Diö i mitt hjärta. /eva k.

fredag 24 april 2015

Gemla i Diö

Gemla är Sveriges äldsta möbelfabrik. Fabriken ligger mitt i Diö, vid Helge Å. Jag tänker att det var en bra placering eftersom vattenkraften måste varit nödvändig från början för driften.

Gemla Möbler AB var från början ett svenskt företag, grundades 1861 i Stockholm. Då hette det Svenska Leksaksmagasinet. 1866 flyttade man till Gemla utanför Växjö i Småland och bytte då namn till Gemla Leksaksfabrik.
Fabriken brann ner 1884 och då flyttades verksamheten till Diö. 1903 börjades tillverkning av böjträmöbler efter österrikisk förebild.
Den 9 oktober 1908 brann fabriken även här och efter det började möbeltillverkningen ta överhand. Namnet byttes till Gemla AB och 1927 upphörde leksakstillverkningen helt.
 
Från1903/04, otydlig stämpel

Detta är ett av mina äldre vykort av Gemla Leksaksfabrik. Det är inte helt lätt att få in korten i exakt kronologisk ordning. På en del vykort "återanvänds" bilderna. Till exempel den vänstra bilden ovan finns också som eget vykort, då daterat 1904.
Texten lyder;
Landskrona 27 December
Tack så mycket för senast. Tack för kortet. hur står det till med dig jag kom fram då jag reste hem du får ursäkta att jag icke har skrivit förr vi har nu fritt från skolan. Din vän Olga Persson
 
 
Kortet skickades till Skolflickan Anna Ohlsson i Attarp.
 
Attarp kan vara i Örkelljunga, Hässleholm eller Löberöd, det går inte längre att reda ut vilket Attarp det var. Men, tydligen hade de träffats eftersom Olga tackar för senast. Kanske över juldagarna eftersom kortet är skickat den 27 december.
Men, jag funderar på varför Olga skickade ett kort över just Diö från Landskrona till Attarp... Hade Olga varit där på besök hos någon släkting? Hade familjen varit där på pensionatsvistelse? Hade hennes far eller annan manlig släkting arbetat där - kanske byggt något? Och visst skriver Olga vackert!
Vänster sida på kortet.

Höger sida på kortet.
Det ser ut som en roddbåt på översta bilden. Bilden är ju tagen när vattnet är öppet. På högra bilden är det säkert förmannen som står till vänster och arbetarna till höger- jag tänker både på klädsel och "indelning" av personerna. Det var en stor händelse att det togs fotografier och säkert visste alla sen vem som stod var - även om inte jag kan urskilja några ansikten på männen längre. /eva k.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar